دسته بندی :

آخرین مطالب سایت

اینستاگرام ما

ما را فالو کنید

محتوای سبز راز تولید محتوا!

خیلی از اوقات وقتی ما کاری را شروع می کنیم همیشه به دنبال این هستیم که راز و یا ترفند و نکته ای در اون پیدا کنیم تا یک شبه و یا خیلی سریع در اون مهارت پیدا کنیم و پیشرفت کنیم، به قول معروف راه صد ساله رو یک شب بریم.

 

من از زمانی که نویسندگی رو شروع کردم همیشه به دنبال چنین راهی بودم تا این که یه روز با مقایسه افراد و پیج های موفق به این نتیجه رسیدم که برای موفقیت در وب تنها یک راه وجود داره و اون هم محتوای سبزه!!!!

 

محتوای سبز چیه؟

 

محتوای سبز به محتوایی گفته می شه که تاریخ انقضا نداره و همیشه برای مخاطب مفیده. مثلا تبریک یک مناسبت نمی تونه محتوای سبز باشه ولی نکات و حقایقی درباره اون می تونه خیلی مفیدتر باشه. البته توصیه می شه آرشیو وبلاگتون رو با تبریک و تسلیت پر نکنید! حتی اگر پستی هم منتشر نکردید اشکالی ندارد، استوری اینستاگرام و یا کانال تلگرام هنوز هستند.

 

محتوای سبز باید جدید باشد یعنی کپی کردن پست های دیگر سایت ها و تغییر نام نویسنده موثر نیست، پس سعی کنید خودتان بنویسید، ویرایش کنید، تولید محتوا کنید تا موفق شوید.

 

محتوای سبز باید به نیاز های مخاطب پاسخ دهد، همه نصب کردن فتوشاپ را راحت می توانند یاد بگیرند و با هزینه ای می توانند یک سایت بسازند مهم چم و خم است که به مخاطب کمک کند تا بعد از آن همراه شما شود.

 

به متن های زیر توجه کنید:

 

متن اول:

 

به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است. به‌طور دقیق تر سرمایه‌گذاری تعهد پول یا سرمایه برای خرید مالی وسایل یا دارائی‌های دیگر، به منظور منفعت برگشتهای سودمند و مفید در قالب بهره، سود سهام یا قدردانی از ارزش وسایل (منافع سرمایه) است.

 

متن دوم:

 

سرمایه گذاری کاری پر ریسک است و در رویدادهای ها مردم با خرید طلا و دلار در نوسان داشتن بازار دست داشتن و علاوه بر آن تحریم ها هم مشکلاتی را ایجاد کرده اند. و این ها تنها دلایلی برای گرانی هستند.

 

متن سوم:

 

در این هفته سهام شرکت فلان دچار رکود خواهد شد.

 

متن چهارم:

 

سهام نفت در ساعت 13:00 امروز 5% سقوط داشت

 

اگر شما بخواهید عمر تقریبی این متن ها رو تخمین بزنید کدام یک رو به عنوان محتوای سبز انتخاب می کنید؟

 

متن اول طول عمر نداره و به راحتی قابل استفاده هست،

 

متن دوم طول عمر بیشتری به اندازه چند سال دارد. ممکن است در آینده گرانی وجود نداشته باشد و یا در گذشته وضع بهتر بوده باشه.

 

متن سوم عمری به اندازه همین هفته دارد و متن چهارم هم عمری کوتاه که اکنون هم عمرش به آخر رسیده.

 

محتوایی که مخاطب پسند است محتوای دسته اول است. وقتی یک دانش آموز و یا دانشجو برای تحقیش  به بستر اینترنت می آید بدون شک دنبال محتوای اول و یا دوم می گردد. محتوای سوم و چهارم هم اگر در زمینه تخصصی بررسی شود بیشتر در حوضه های مربوط طرفدار دارد و به درد او نمی خورد!

 

مثالا: دانشجویی می خواهد مقاله ای درباره طراحی سایت بنویسد و با این چهار متن رو به روست:

 

متن اول: سیستم مدیریت محتوا در کنار برنامه نویسی به ما کمک می کنند تا برای خود یک وبسایت راه اندازی کنیم.

 

متن دوم: دراپال یک سیستم مدیریت محتواست که ما اکنون به معرفی ان می پردازیم.

 

متن سوم: ویژگی های ورژن 5.1.1 وردپرس!

 

متن چهارم: سرور های فلان سایت برای مدتی از دسترس خارج شدند! (یا آپدیت وردپرس منتشر شد!)

 

متن اول از هر لحاظ برای دانشجوی ما مناسب است زیرا تاریخ انقضایی ندارد.

 

متن دوم: دراپال زمانی برای خودش برو و بیایی داشت ولی حالا تقریبا از دور خارج شده و دانشجوی ما اگه بخواد در مورد یک سیستم مدیریت محتوا بنویسه ترجیح می ده درباره وردپرس بنویسه.

 

متن سوم: این متن تا زمانی که آپدیت بعدی وردپرس بیاد عمر داره و بعد از اون شاید کمتر کسی به این اطلاعات علاقه مند باشه!

 

متن چهارم: این متن عمر کوتاهی داره و خیلی سریع باطل می شه.

 

همونطور که بالاتر هم گفتم متن های سوم و چهارم باید در کنار متن اول باشند: من وبسایتی دارم که در اون آموزش ساخت وبسایت و… رو قرار می دم خب پس حالا برای مخاطبان تلگرامم که به من به چشم یک مدرس یا یک منبع مطمئن خبری نگاه می کنن شاید لازم باشه که بگم آپدیت وردپرس منتشر شده نصب کنید این ویژگی های اون هست یا ممکنه که باگ داشته باشه. و یا بگم از اینجا سرور نخرید کلاه برداریه، ولی در کنار اون من باید متن اول و یا محتوای آموزنده خودم رو داشته باشم.

 

یک سری به یوتیوب بزنید و میزان مخاطبین یک سری از کانال هایی رو که آموزش می دند رو ببینید، من خودم آموزش برنامه نویسی و گیم پلی رو دیدم! یوتیوب یک از بهترین مکان ها برای تولید محتوا و کسب در آمد هست.

 

 

کانال فلان: (آموزش برنامه نویسی)

 

وقتی که عبارت how to start code و یا عبارت های مشابه رو جستجو می کردم به اون می رسیدم و حالا می خوام براتون نقدش کنم.

 

یک برنامه نویس خوش ذوق با مخاطبان بالا که آموزش های چند زبان برنامه نویسی رو می زاره تمامی ویدئو ها مربوط به آموزش برنامه نویسی هستند و از ویدئو های قدیمی تر متوجه می شیم که آموزش ها دنباله داره و از پایه هستند. لینک وبسایت او در بیو قرار داره که در اون با پرداخت پول می شه بعضی از دوره های آموزشی رو خرید و پست های اون اکثرا مقاله هایی هستند برای برنامه نویسان که هم به حرفه ای ها هم غیر حرفه ای ها(آماتور ها)کمک می کنه.

 

علاوه بر اون پست هایی هستند که بروز می شوند و مثلا وقتی یک تگ منسوخ می شه اون پست رو بروزرسانی و اعلام می کنه! دقت کنید که تمام محتوای اون آموزشیه و معرفی برند و یا هیچ پست مناسبتی یا زمان داری نداره. برای پست های زمان دارش فکر کرده و اون ها منظم آپدیت می شوند.

( در بعضی زبان های برنامه نویسی گاهی اوقات بعضی از دستورات منسوخ می شوند.)

 

کانال فلان ( گیم پلی بازی های آنلاین و…): 60% محتوای پیجش رو به معرفی بازی ها اختصاص داده 30% به گیم پلی بازی هایی که محبوب هستند و 10% هم فان و چالش ها و…

 

خب برای افرادی که علاقه مند بازی های کامپیوتری هستند دیدن یک ویدئو از جدید ترین بازی ها جذابه و شاید محتواش زمان دار باشه ولی در صورت مدیریت درست سود رسانه. با تکنیک هایی که از بازی های محبوب می گه عمده مخاطبین و مخاطبین خاص خودش رو داره. تکنیک هایی که به آماتور ها کمک می کنه و شاید برای حرفه ای ها جذاب باشه. این محتوا مدت زمان تقریبا بلندی داره، چون بازی های رایانه ای محبوب معمولا هیچوقت از دور خارج نمی شند و همیشه حتی به عنوان نوستالژی در ذهن ما می مونن و یا ارتقا پیدا می کنند.

 

ویژگی های محتوای سبز:

 

  1. مخاطب پسند
  2. مخاطب بیشتر
  3. امکان ویرایش
  4. امکان بهینه سازی برای موتور های جستجو ( مزیتی نسبت به خرید ممبر فیک پیج های اینستاگرامی)
  5. اطمینان موتور های جستجو

 

 

مخاطب پسند

 

محتوای سبز چیزی هست که مخاطب به دنبال اون می گرده و اگر مخاطب های خاص رو که جویا و تشنه محتوای سبز و مفید ما هستند هم کنار بزاریم مخاطب ها عام هم محتوای سبز رو خیلی از اوقات ترجیح می دند.

 

محتوای سبز باعث می شه که بعد از مدتی مخاطبین ما رو به دیگران   با   اشتراک   بگذارند   دیگران  هم  جذب ما بشن.

 

مخاطب بیشتر

 

بین کسی که یک مقاله آماده رو تبدیل به یک پست می کنه و کسی که خودش تولید محتوای ارزشمند می کنه و ترفند هایی رو که خیلی ها اون ها رو در سینه هاشون حبس می کنن به زبون می یاره تفاوت زیادی قرار داره.

 

مخاطب همیشه به دنبال این می گرده که یه کانال براش بازدهی حداکثر رو داشته باشه نه گلچینی از بقیه جاها، بلکه خیلی از اوقات گفتن یه چیز به زبان خیلی ساده هم ممکنه باعث فهم مخاطب و جذب شدنش به ما بشه.

 

امکان ویرایش

 

نوشتن در وبسایت مزیت ویرایش دائمی و بروز رسانی پست رو به ما می دهد که ما می توانیم با کمک گرفتن از اون سطح محتوامون رو ارتقا بدیم.

 

بهینه سازی برای موتور های جستجو

 

بهینه سازی برای موتور های جستجو دنگ و فنگ و راه و روش خودش رو داره که موضوع این بحث من نیست ولی وقتی که گوگل می بینه یک تولید کننده محتوا نکات اصلی رو رعایت کرده و مخاطبین بعد از مشاهده مطالب او به جوابشون می رسند اون رو بالا می بره و به دیگران معرفی می کنه!

 

گوگل نمی یاد برای وبسایت شما ترافیک بفرسته ( البته راه های زیر زمینی! هست ولی سئو سیاه حساب می شه و بعدا کارت قرمز گوگل رو می گیرید و اخراج!) البته امکان تبلیغ کلید واژه وجود داه که با پرداخت مبلغی برای مدت زمانی در اون کلید واژه اول نشون داده بشین.

 

اطمینان موتور های جستجو

 

وقتی گوگل می بینه که مخاطب بعد از جستجو مدت زمان زیادی رو در وبسایت شما می مونه و بعد از اون به جوابش می رسه می گه خب حتما این سایت یک سایت خوبه که می تونه یک مرجع باشه پس بیا در کلمه های کلیدی خودت در رتبه بالا قرار بگیر!

 

یه توضیح کو چیک برای ادامه بحث!

 

مگا پست: یک پست اساسی و جون دار که به نکات زیادی از مبحث اصلی بپردازه و بشه از اون بعدا پست های کوچک تری هم استخراج کرد!

 

پست های فرعی: مثلا اگر مگاپست ما به صورت کامل درباره ابزار فتوشاپ بود می تونیم یک پست داشته باشیم با عنوان ” گرادینت خلاقانه برای فتوشاپ!” حالا که مخاطب با ابزار گرادینت آشنا شده و می خواد که بدونه چطور رنگ ها رو با هم جفت و جور کنه تا یک گرادینت مناسب رو بسازه! ( مثال عرض کردم!)

 

محتوای مرده:

 

محتوای که ما می سازیم باید زنده و پویا باشد یعنی با نوشتن یک مگا پست و بعد از آن شکستن آن به بخش های کوچکتر و یا جواب دادن به سوالات در قالب پست و مطالب جدید درباره مگاپستمان و با لینک کشیدن به آن از مردن پستی که برایش زحمت زیادی کشیدیم و می تواند یکی از منابع اصلی ترافیک وبسایت ما باشد جلوگیری کنیم.

 

محتوای مرده محتوایی است که هیچ مخاطبی حاضر به خواندن آن نباشد و به راحتی دور بیفتد.

 

مثلا محتوایی که با عنوانش مطابقت ندارد!

 

محتوایی که صرفا تبلیغاتی است!

 

محتوایی که آنقدر پیش پا افتاده است که کسی به جستجوی آن ترقیب نشود!

 

محتوای خوبی که بهینه سازی نشده باشد! ( همیشه که نباید محتوا بد باشه!)

 

محتوای خوبی که گنگ باشد! یعنی درصد زیادی از مخاطبین متوجه اون نشوند.

 

و …

 

شاید تا اینجا برای شما پیش آمده باشد که می توان سایت را راه انداخت که محتوای آن زماندار باشد؟!

 

محتوای تخصصی زماندار هم مفید و پولساز است ولی نیاز به پشتکار و بستر سازی بخصوص دارد:

 

مثلا کسی که متخصص بورس است با راه اندازی یک کانال برای اعضای ویژه (V.I.P) در زمان هایی از روز فرکانس بفرستد که فلان سهام را بخرید یا بفروشید!

 

یا کانالی که به اخبار ورزشی اختصاص دارد!

 

هر چند برای هر دو مورد بالا هم می توان محتوای سبز تولید کرد برای مثال آموزش بورس برای مورد اول و کلاس فوتبال (این دیگه حضوریه باید باشگاه داشته باشید!) یا نکات تخصصی بعضی ورزش ها برای مثال دوم!!!!

 

حرف برای گفتن زیاد مونده ولی برای امروز و تا اینجا کافیه سپاسگذارم که با من همراه بودید و امیدوارم که این پست براتون مفید بوده باشه.

 

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*

    چهارده − یک =